SpaceBuzz

Header horizontal Spacebuzz

Maak samen met SpaceBuzz alle kinderen ambassadeur van de aarde

Een gigantische trailer met daarop een 15 meter lange raket rijdt het schoolplein op. Nieuwsgierig lopen kinderen en volwassenen om de raket heen en maken foto’s. Je hoort geroezemoes: wat is dit nou? Zoiets zie je niet elke dag voor je school staan. Maak kennis met de SpaceBuzz.

Wanneer astronauten naar de ruimte gaan maken zij iets mee wat een enorme impact op hen maakt: het zogenaamde ‘Overview Effect’. Wat dit exact inhoudt? Op het moment dat je als astronaut boven de aarde zweeft besef je vaak pas hoe fragiel de aarde eigenlijk is en op dat moment realiseren veel astronauten zich dan ook hoe belangrijk het is om goed voor onze planeet te zorgen. Hieruit is SpaceBuzz ontstaan: een (non-profit) educatieprogramma voor kinderen van 10 t/m 12 jaar, die les krijgen over de aarde, het heelal en technologie. Doel van het educatieprogramma is om kinderen, net als André Kuipers, ambassadeur van de aarde te maken en in te laten zien dat we er maar één hebben en er heel zuinig op moeten zijn.

Een uniek Virtual Reality educatieprogramma

SpaceBuzz is ontwikkeld en bedacht door een team enthousiaste professionals. Een team van dromers, denkers, doeners en durfals die vertrouwen in de toekomst. Maak helpt de foundation om de doelen van SpaceBuzz te realiseren. Dit doen we door scholen een educatief programma, Mission Control, en een virtual reality reis naar de ruimte te bieden aan boord van de SpaceBuzz. Een gigantische raket die ook daadwerkelijk bij de scholen langskomt. Maak voert de regie over dit project en begeleidt het hele team door een zorgvuldige projectplanning en de bijbehorende uitvoering.

Dat het overview effect iets losmaakt bij de astronauten wat ze vervolgens laten zien aan de kinderen is heel sterk. Om die reden werden we in 2020 bekroond met twee gouden SpinAwards in de categorie 'User Experience' en 'Innovatie'. De keuze voor VR is een uitgelezen medium om de kinderen en volwassenen iets te laten voelen en ervaren, maar de kracht zit 'm wat de jury betreft in de gedragsverandering wat heel slim en intelligent is ingestoken. Er was ook lof voor de schaal waarop we met SpaceBuzz tienduizenden kinderen per jaar weten te bereiken én de ambitie om het programma wereldwijd uit te rollen.

Jury SpinAwards 2020

"De kracht zit 'm in de intelligente gedragsverandering."

Maroeska, verantwoordelijk voor de productie vanuit Maak, vertelt: “SpaceBuzz is een on-going project. Het is geweldig om onderdeel te zijn van zo’n mooi non-profit project met als doel om de nieuwe generatie echt iets mee te geven. Leren door middel van het educatieprogramma van SpaceBuzz en een VR tour is ook nog compleet nieuw in de educatie wereld. Wanneer wij met de SpaceBuzz langskomen bij scholen dan is elk kind onder de indruk. Het enthousiasme van de kinderen en het doel waar wij volledig achter staan maakt SpaceBuzz voor ons een project waar we echt blij van worden.

Remkodewaal spacebuzz 027
Play

Maroeska

Producer & Project Manager

“Wanneer wij met de SpaceBuzz langskomen bij scholen dan is elk kind onder de indruk. Het enthousiasme van de kinderen en het doel waar wij volledig achter staan maakt SpaceBuzz voor ons een project waar we echt blij van worden.”

Slider afbeelding 1160x654 kids
Remkodewaal spacebuzz 019
Remkodewaal spacebuzz 010
Rdw maak spacebuzz 02
Remkodewaal spacebuzz 009

SpaceBuzz internationaal

SpaceBuzz is constant in ontwikkeling. De usertests zijn achter de rug, de SpaceBuzz gaat naar scholen en de naamsbekendheid groeit. Inmiddels zijn we met de SpaceBuzz ook naar USA gegaan om het unieke project internationaal te lanceren bij Space Center - NASA Houston en op de IAC Washington, met als doel om ook internationale astronauten bij dit educatieprogramma aan te sluiten.

Video thumbnail Space USA
Play