De Koffiejongens: Mannentoeslag

DKJ Hero image 1500x500

Maak strijdt samen met De Koffiejongens voor meer gelijkheid tussen man en vrouw

Mannen verdienen meer, en dus betalen ze een hogere prijs voor hun koffiecups. Dat is het idee achter Mannentoeslag, de campagne die Maak samen met De Koffiejongens in 2021 lanceerde. Op deze manier wilden oprichters Walter Morriën en Corné van Drogenbroek aandacht vragen voor de loonkloof. Met de opbrengst van de toeslag ontwikkelden ze samen met Project Fearless een cursus duurzaam ondernemen voor meisjes.

Een eerlijk bakkie pleur

De Koffiejongens werd opgericht door Rotterdammers Walter Morriën en Corné van Drogenbroek. Het concept: duurzame en eerlijke koffie. Waar dat ‘m in zit? Volledig biologisch afbreekbare cups, verpakkingen met een FSC-keurmerk en eerlijke prijzen voor boeren. Om die maatschappelijke betrokkenheid uit te vergroten, klopten ze aan bij Maak.

DKJ 01slideshow 03
DKJ 02slideshow 02
DKJ 03slideshow 04
DKJ 03slideshow 05
DKJ 04slideshow

Meer verdienen, meer betalen

In hun nieuwe campagne wilden De Koffiejongens de loonkloof tussen mannen en vrouwen aankaarten. Het idee: vrouwen verdienen gemiddeld veertien procent minder dan mannen in dezelfde functie. Toch betalen ze evenveel voor hun cups. Best vreemd, vonden De Koffiejongens. Dus bedachten ze de Mannentoeslag, waarbij mannen de optie kregen om veertien procent méér voor hun koffie te betalen. Wel zo eerlijk, toch?

Maak bedacht het concept en deed de productie rondom de campagne. Laika Agency verzorgde de fotografie en key visuals, samen met Blyde ontwikkelden we een pr-strategie. We kondigen de Mannentoeslag aan via advertenties in landelijke kranten en op social media, zonder verdere uitleg te geven.

Boze tweets

We betrokken nieuwssite GeenStijl en opiniemaker Stella Bergsma in ons complot. Beide partijen vroegen we om flink wat olie op het vuur te gooien. GeenStijl publiceerde een artikel over de campagne op hun website: ‘En als doodsteek van het matriarchaat krijgen we nu dus een mannentoeslag van 14% op het laatste dat ons overeind hield: koffie.’ Stella Bergsma richtte zich juist op de voorstanders van de actie. Door haar tweets laaide er een flinke discussie op, die de actie onder de aandacht bracht bij het grote publiek.

DKJ resultaten 1500x620

Meer kansen voor vrouwen en meisjes

Vervolgens verscheen er een artikel over in Het Parool, waarin Walter het project verklaarde en verdere uitleg gaf. In tegenstelling tot wat veel mensen dachten, verdween de opbrengst van de toeslag niét in de zakken van De Koffiejongens. Ze hebben het geld gebruikt om een achtweekse cursus duurzaam ondernemen te ontwikkelen. Dat deden ze samen met Project Fearless: een non-profitorganisatie die met nascholing en workshops zelfbewustzijn stimuleert bij meisjes en non-binaire kinderen van 9 tot 14. Verschillende gastdocenten kwamen een college geven, en er was zelfs hoogstaand bezoek.

Pr-resultaten Mannentoeslag

  • Advertentiewaarde: €90.043,13
  • Mediawaarde: €267.378,65
  • Gestapeld potentieel bereik: 12.086.224

Sterk merkverhaal creëren

Het project Mannentoeslag sluit perfect aan bij ons idee van ‘new era marketing’. Met onze campagnes willen we mensen aan het denken zetten. We spelen in op de actualiteit en moedigen organisaties aan om écht ergens voor te staan. Zo bouw je aan een merk waar klanten zich graag bij aansluiten.

Maak werkt voor allerlei interessante opdrachtgevers. Stuk voor stuk bedrijven die geloven in ons idee van new era marketing. Benieuwd? Bekijk onze andere cases.

Omar Kbiri

+31 6 28986345

Ook voorop lopen door new era marketing? Neem contact op.