Rijksmuseum: RijksTube - Is This Art?

Header horizontal is this art2

Maak kunstgeschiedenis toegankelijk

Het museum naar het publiek brengen in plaats van het publiek naar het museum brengen en zo de doelgroep een dienst bewijzen. Dit waren de woorden die het Rijksmuseum uitsprak toen we begonnen aan onze samenwerking. Wereldwijd kennen veel millennials het Rijksmuseum, echter is het helaas niet voor iedereen mogelijk om ook daadwerkelijk het museum te bezoeken. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze doelgroep tóch zoveel mogelijk met de kunst van het Rijksmuseum in aanraking komt? Maak boog zich over deze kwestie.

Hedendaagse popcultuur vs. kunst

Zo kwamen we, in samenwerking met het Rijksmuseum, tot het idee: “Is This Art?”, een YouTube serie die de connectie maakt tussen hedendaagse popcultuur en kunststromingen van vroeger. Door deze connectie te maken wordt de kijker actief uitgedaagd om zichzelf de vraag te stellen: “Is This Art?”. Een vraag die strookt met één van de belangrijkste kernactiviteiten van het Rijksmuseum: de educatie over kunstgeschiedenis. Zodoende hebben we dit doorgetrokken naar het YouTube kanaal: RijksTube.

Door middel van korte video essays van maximaal zes minuten schijnen we nieuw licht op onderwerpen en objecten die in eerste instantie niets met kunst uit het museum te maken lijken te hebben. Voorbeelden hiervan zijn ‘Is Mumble rap kunst?’, ‘Zijn Marvel posters kunst?’, ‘De diepere betekenis achter gezichtstatoeages’ of ‘Memes zijn niet stom, ze zijn kunst’. Het doel van de afleveringen is om de kijker te informeren en te enthousiasmeren. Uiteindelijk laten we het antwoord op: “Is This Art?” in het midden. Het is aan de kijker om deze vraag voor zichzelf te beantwoorden. De feedback van het publiek is overweldigend positief.

Rijkstube food Thumb DEF
Play

Thumbnails

De meest effectieve manier om de Click-through rate positief te beïnvloeden en het algoritme voor je te laten werken is een sterke thumbnail strategie. Zie de video thumbnail als de voordeur naar je video. De thumbnail heeft in hoge mate effect op de CTR. Kijkers bepalen voor een groot deel of ze op een video klikken door de thumbnail en titel combinatie. Een thumbnail moet dus opvallen. Daarom zijn we voor Is This Art? flink gaan experimenteren en hebben vaak meerdere thumbnails geprobeerd, om zo een beeld te krijgen over wat wel en niet werkt.

Samantha

Project manager

“Het is een ontzettend leuk project om aan te mogen werken. Tijdens dit project leren ook wij ontzettend veel over kunstgeschiedenis maar nog meer over de invloed hiervan op de hedendaagse popcultuur."

Het resultaat

Voor een beginnend YouTube kanaal is het mooi om te zien dat de video’s echt een indruk achterlaten bij de mensen en dat ze beginnen te discussiëren over de onderwerpen die wij aan hen presenteren. Om vanuit niets een YouTube strategie te creëren voor zo’n iconisch instituut is al heel tof en om dan te zien dat deze strategie ook in de uitwerking succesvol blijkt te zijn is fantastisch.

Uit onze data blijkt dat de millennial doelgroep enorm leergierig is, snel informatie opneemt en doorspeelt maar hier ook weinig tijd voor lijkt te hebben. Door de doelgroep daadwerkelijk ons doel te maken, is er een format gemaakt waarmee het Rijksmuseum de doelgroep echt kan dienen. Nauwkeurig samenwerken met het Rijksmuseum is essentieel om dit project te laten slagen. Zij brengen de kennis, wij gieten deze kennis in de juiste vorm en leveren dit pakketje bij het publiek.

Bekijk alle content van Is This Art? op het YouTube kanaal; RijksTube.

Test2