Techie de Serie

Maak van ‘t figuurtje uit onze spaaractie een jeugdheld

Vanaf 4 juni 2018 leerde Albert Heijn 4 weken lang ‘skills van de toekomst’ aan kinderen met de Tech-is-te-gek-spaaractie. Om deze spaaractie te promoten onder de doelgroep bedachten wij een uniek concept: een YouTube serie om de spaaractie meer tot leven te laten komen en een held te maken van het robotje Techie, die het gezicht was van de spaaractie.

Waarom de Tech-is-te-gek spaaractie?

De wens van Albert Heijn was om hun nieuwe Tech-is-te-gek-spaaractie echt tot leven te laten komen onder de doelgroep, met als resultaat dat deze doelgroep de techie-plaatjes ook echt zou sparen. Iedereen die bij boodschappen bij Albert Heijn deed, kon 4 weken lang techie-plaatjes sparen die vervolgens te scannen waren op hun smartphone om het robotje Techie, met behulp van AR, bepaalde kunstjes te laten doen. Het uiteindelijke doel van de spaaractie was om kinderen in aanraking te laten komen met wetenschap, techniek, computational thinking en programmeren.

De grote hamvraag was echter: hoe zorg je ervoor dat de doelgroep een app downloadt om met hun spaarplaatjes het robotje Techie tot leven te laten komen? Met die vraag startte de conceptfase.

YouTube: het platform voor de jeugd

Nergens anders zijn kinderen zoveel te vinden als op YouTube: het platform waar hun grootste helden zich bevinden en waar zij voor entertainment de meeste tijd doorbrengen. Dit inzicht resulteerde tot het uiteindelijke concept waar wij als startpunt begonnen voor een succesvolle campagne: ‘Techie De Serie’.

Techie De Serie is een verhaal waarin vier dappere tieners samen met robot-held Techie de strijd aangaan tegen een vijand. Deze trilogie werd de eerste hoogwaardige Nederlandse fictie serie op YouTube met rollen voor bekende YouTubers Hanwe, Gio en Bibi. Oftewel de grote helden voor de jonge doelgroep van deze tijd.

Omar, Hoofd Creatie bij Maak: “Wat ik heel leuk vond was dat we konden zien dat een serie van deze productie-value met een dergelijke storyline hartstikke goed kan werken voor jonge mensen in Nederland. We zagen dat daar absoluut behoefte aan was. Dat we dat goed hebben aangevoeld werd bevestigd door de cijfers die aantoonden dat er veel meer gebruik werd gemaakt van de app in vergelijking met voorgaande apps. Ook was het tof om te zien dat mede door onze toevoeging kinderen veel meer verbeelding en inspiratie hebben gekregen over wat ze allemaal met Techie konden doen”.

Crossmediale campagne

Rondom de serie zijn er verschillende uitingen geweest op sociale media, op crossmediale wijze om de serie en de app succesvol te promoten. Dit leverde uiteindelijk een bereik op van meer dan 1 miljoen en in totaal 5 miljoen kijkminuten op YouTube. Naast het ontzettend grote bereik dat de serie heeft weten te behalen, waren de reacties van de doelgroep meer dan positief. Trots zijn wij dan ook op deze mooie campagne met nog mooiere resultaten; maar liefst drie weken lang trending op YouTube en de tweede aflevering behaalde zelfs positie 2 in Trending, wat betekent dat de video bovengemiddeld veel verschillende gebruikers aansprak.