Opdrachtgever: OERRR (part of Natuurmonumenten)
Diensten: awareness-campagne
Jaar: 2022
Opdrachtgever: OERRR (part of Natuurmonumenten)
Diensten: awareness-campagne
Jaar: 2022
OERRR bestaat tien jaar, en zet zich sinds dag één in om kinderen en de natuur samen te brengen. Hoewel ouders het misschien minder leuk vinden, is buitenspelen en vies worden heel goed voor kinderen. Ze doen dat alleen véél te weinig, vindt OERRR. Daarom vroegen ze Maak om een awareness-campagne te ontwikkelen. Met korte video’s, cut down-advertenties en out of home-advertising lieten we zien hoe leuk het is om in de modder te spelen. Doel: kinderen én ouders overtuigen om eens wat vaker de natuur in te gaan.
Ze vonden het bij OERRR wel weer eens tijd om in de spotlight te staan. Dit jeugdprogramma van Natuurmomenten brengt jonge natuurbeschermers samen en biedt educatieve programma’s en activiteiten. De laatste jaren zagen ze een lichte daling in hun naamsbekendheid ten opzichte van de concurrenten. Bovendien was hun laatste grote out of home-campagne alweer een hele tijd geleden. Dus vroegen ze Maak om een awareness-campagne op te zetten, om zo weer onder de aandacht te komen bij het grote publiek. De boodschap was duidelijk: ouders en kinderen stimuleren om naar buiten te gaan.
Pam Kolsteeg
Projectmanager bij Maak
"Dat is de kracht van OERRR: natuur leuk maken voor jong en oud."
Voordat we begonnen met de ontwikkeling van de campagne, ging Maak in gesprek met wetenschapper Charifa Zemouri. Zij doet onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam naar infectieziekten en volksgezondheid. Zemouri vertelde dat modder erg goed is voor je weerstand – de bacteriën die erin zitten, dragen bij aan de ontwikkeling van je immuunsysteem. Omdat kinderen steeds minder buitenspelen en dus minder vaak vies worden, neemt hun weerstand sterk af. Hoe dat komt? Ouders stimuleren hun kroost te weinig om de natuur in te gaan. Zorgwekkend, vindt Zemouri.
Dit inzicht werd het uitgangspunt van onze campagne. Boodschap: van OERRR mag je lekker vies worden. We maakten cut down-advertenties en korte video’s van kinderen die met veel plezier in de modder spelen. Die beelden lieten we zien op YouTube, social media en tijdens het Cinekid Festival.
Zie hieronder de hero video van de campagne:
Daarnaast kozen we voor out of home-advertising: op straat en op stations verspreidden we digitale schermen met stilstaande en bewegende beelden – onder andere van een jongen die modder tegen het scherm gooit. Door op die manier te spelen met de fourth wall probeerden we de aandacht van voorbijgangers te trekken.
Pam Kolsteeg
Projectmanager bij Maak
"Het kind komt in je naar boven zodra je met modder mag spelen. Dat is echt tof om te zien."
Voor de kinderen op de foto’s en in de video’s werkten we samen met een castingbureau, maar bekenden konden ook iemand aandragen. Uiteindelijk werd Ties de hoofdpersoon van deze campagne: zijn foto’s waren het leukst en het meest oprecht. Bovendien is hij het zoontje van Floor Woortman, communicatiemedewerker bij OERRR. Dat gaf de campagne meteen een persoonlijke twist.
Met positieve beelden wilden we kinderen en ouders laten zien dat modder leuk is, én gezond. Zo hoopten we ze te overtuigen wat vaker naar buiten te gaan. Met deze awareness-campagne spelen we in op een actueel en relevant probleem, dat we op een creatieve manier aankaarten. Dat maakt het ‘new era marketing’.
Bovendien zetten we een oud medium – buitenreclame – op een vernieuwende manier in, namelijk door digitale schermen te gebruiken waarbij we speelden met de fourth wall. Ook dát is new era marketing: een nieuwe draai geven aan bestaande reclamevormen.
Om stil te staan bij het tienjarig bestaan van OERRR hebben we een driedelige podcastserie gemaakt. Hierin nemen we de luisteraar mee terug naar de beginjaren van Natuurmonumenten. In de podcast zijn onder andere een wetenschapper, boswachter, de oprichter van OERRR en verschillende kinderen aan het woord. Benieuwd? Je luistert ‘m hier.
Maak werkt voor allerlei interessante opdrachtgevers. Stuk voor stuk bedrijven die geloven in ons idee
van new era marketing. Benieuwd? Bekijk onze andere cases.
Naast deze awareness-campagne werkten we samen met OERRR aan een vernieuwde marketing- en communicatiestrategie. We hielpen ze bijvoorbeeld aan een frisse, hippe tone of voice. Bij OERRR hadden ze namelijk het gevoel dat hun communicatie-uitingen wat braaf en outdated waren. De strategie is net af, op dit moment zijn we bezig ‘m te implementeren.