Omroep ZWART: Lancering

Header horizontal OZ

Maak samen met ons Omroep ZWART werkelijkheid

Binnen twee weken was Omroep ZWART de grootste omroep van het land op social media. Met een recordtempo werden de benodigde 50.000 leden binnengehaald, waarmee de status van aspirant omroep binnen handbereik ligt. Bureaus Buutvrij, Hammerfest, MediaMonks, WeFilm en Maak sloegen de handen ineen om de door Gianni Grot en Akwasi Ansah opgerichte omroep te laten vliegen. Het doel: dé omroep binnen de NPO zijn die een realistische afspiegeling van de Nederlandse samenleving maakt, zowel vóór als achter de schermen.

Voor ons begon het allemaal in oktober, toen Akwasi zich richting Omar keerde en vroeg hem te helpen bij het realiseren van de missie. Een omroep starten. Omroep ZWART. Een omroep die staat voor inclusiviteit en diversiteit naar het overwegend witte Hilversum wil brengen. Een naam die bij sommigen vraagtekens oproept of als polariserend wordt bestempeld. De diepere onderlaag is dat als je alle kleuren mengt, je vanzelf zwart krijgt. Deze filosofie van mengen zit in de naam en in de omroep. Daarnaast heeft ‘zwart’ tot op heden bijna altijd een negatieve connotatie. Zwartrijden, zwartwerken, zwartmaken. Tijd om dit woord in een positief daglicht te stellen door te laten zien hoe krachtig en uitnodigend deze kleur ook kan zijn.

Op 23 juni was de eerste grote brainstormsessie met de betrokken bureaus en werd er gekeken hoe iedereen kon bijdragen aan het geheel. Een ontmoeting waar enerzijds iedereen ideeën aandroeg, maar anderzijds bracht ieder bureau ook een eigen expertise in. Zo nam Buutvrij vanaf het begin de leiding op zich door zich te ontfermen over een deel van de strategie, copy, het opstellen van het manifest en de lanceringscampagne van de aankomende omroep. MediaMonks, in de wandelgangen geroemd als de onmisbare kracht direct vanaf het begin van de collectieve samenwerking, stelde onder andere middelen als de studio’s beschikbaar voor de Wakker-campagne waarmee de ZWART-communicatie afgetrapt werd. Hammerfest droeg zorg voor het social-deel van de Omroep ZWART-campagne. Wefilm nam de verantwoordelijkheid voor de creatie en productie van de succesvolle lancerings-film. Maak, als onderdeel van het kernteam, nam verantwoordelijkheid voor de conversie van de marketingcampagne en aansturing van de bureaus. Wanneer de deadline naderde en het er niet op leek de eindstreep zou worden gehaald, is er ‘Verdubbeldag’ in het leven geroepen. Deze ‘bring in a friend’-actie resulteerde in drie dagen tijd tot een aanwas van de 25.000 leden die nodig waren om het doel van 50.000 te behalen. Een enorme conversie booster. Maar veruit de meeste mensen waren al betrokken in een beginstadium omdat ze de urgentie voelde. Het succes van de collectieve campagne is wel een gevolg van juiste timing. De relevantie is nog groter geworden, daarin zat misschien wel de kracht waardoor de omroep zo goed is geland in de Nederlandse samenleving. De noodzaak wordt ingezien van een verbindende omroep.

Omar Kbiri

Maak

“Hoe kutter je propositie, hoe meer mediabudget je nodig hebt.”

New era marketing

Doordat de propositie van de omroep zo sterk is. Is het volgens ons niet nodig om net zoveel budget in media te steken als dat gebruikelijk is. Namelijk hoe kutter je propositie, hoe meer mediabudget je nodig hebt om je boodschap bij mensen tussen de oren te krijgen. Het is dus van belang dat er te allen tijde wordt nagedacht over hoe je er toe doet. De ijzersterke propositie van Omroep ZWART, dat is waar de meeste effort en resources in zijn gaan zitten. Daarom was het voor iedereen zo makkelijk om in de rij aan te sluiten.

Het succes van Omroep ZWART toont aan dat er ruimte is voor meer initiatieven waarin nieuwe generaties een stem krijgen. De omroep wil een movement van gelijkgestemden zijn waarin meer diversiteit geen doel is maar een vanzelfsprekendheid. Daar moeten meer van zulke proposities ontwikkeld worden want dat past beter bij de generatie en tijdsgeest van nu. Dit is new era marketing.

Bron: Adformatie (deze tekst is geschreven op basis van een openbaar interview)

Video thumbnail Maak website oz
Play