RijksCreative

Header horizontal Rijks Creative

Maak de technieken van oude meesters weer relevant

Hoe draag je de kennis en expertise van een museum over aan de wereld wanneer je niet de middelen en mogelijkheden hebt om iedereen van over de wereld fysiek naar je museum te laten komen? Dan zet je één van de grootste online platformen van dit moment in: YouTube.

Rijksmuseum heeft Maak gevraagd een strategie te ontwikkelen waarmee het Rijksmuseum haar expertise en kennis kan overdragen aan een breder publiek dan uitsluitend haar fysieke bezoekers. Maar hoe bewerkstellig je dat nou? Omdat het doel van het Rijksmuseum is om, zowel binnen als buiten het museum, mensen met kunst en geschiedenis te verbinden is gekeken naar de mogelijkheden die het internet biedt, en nog specifieker: YouTube. Dit was de start voor de YouTube strategie die tot stand is gekomen voor het Rijksmuseum.

Het YouTube kanaal RijksCreative

Een onderdeel van de YouTube strategie is het kanaal RijksCreative. Op dit kanaal zijn daar tot nu toe drie series te zien: ‘The Rembrandt Course’, ‘Art Through Centuries’ en ‘Watercolor, Ink & Blueprint’. Met deze series willen we de kijker thuis de handvatten en kennis geven om zelf met de schildertechnieken van de oude meesters aan de slag te gaan en een waar meesterwerk te creëren. In de serie “The Rembrandt Course” ligt de focus op schildertechnieken van Rembrandt. In zeven afleveringen komen onderwerpen zoals: “Hoe maak ik een zelfportret?” en “Hoe schilder ik licht?” aan bod. Tijdens “Art Through Centuries” kan de kijker uiteenlopende kunstenaars en technieken leren van Van Gogh tot Karel Appel en van klassiek tot modern. En in ‘Watercolor, Ink & Blueprint’, de naam zegt het al, gaan we dieper op deze technieken in.

Projectmanager Samantha: “Dit is een heel fijn en vrij project met stuk voor stuk hele fijne mensen. Met de docenten van de Teekenschool van Rijksmuseum hebben we nauw contact en geven we de afleveringen vorm. Zij zijn dan ook het gezicht van deze tutorial reeks. Elke docent heeft zijn eigen specialiteit en op basis daarvan koppelen zij zichzelf aan bekende schilderijen en kunstenaars. Zelf heb ik nooit stilgestaan bij het feit dat het creëren van een bekend schilderij zo tijdsintensief is. Kan je nagaan dat wij over een schilderij, waar vroeger weken over is gedaan, slechts een halve dag doen als we de opnames draaien”.

Video thumbnail Ruud
Play
Rijks Teachers test