Rijksmuseum: SnapGuide

Header portrait 1500x300 jongen telefoon

Maak kunstgeschiedenis toegankelijk voor jeugd

Sinds de heropening in 2013 is het doel van het Rijksmuseum om bezoekers en de collectie dichter bij elkaar te brengen. Maar voor de ruim 60.000 scholieren die jaarlijks het museum bezoeken bleek dit nog een lastige opgave. Het is dan ook geen geheim dat zowel leerkrachten als het Rijksmuseum moeite hadden om de spanningsboog van groepen tieners vast te houden en ze op een waardige manier iets bij te brengen over neerlands rijke maar bewogen geschiedenis.

Als vertrekpunt hebben we de rollen omgedraaid. We vroegen ons niet af hoe de leerkrachten en het Rijks de spanningsboog van de jongeren beter zou kunnen vasthouden, maar we hebben vanuit hun perspectief gekeken naar een oplossing waarbij deze mobile-first generatie wel hun aandacht kan vasthouden.

Zo werd SnapGuide geboren. SnapGuide is een web-based mobiel platform dat minimale mobiele data van je dierbare databundel vraagt en gevuld is met tours gegeven door populaire online makers, met ieder een relevant thema. Zo wordt bijvoorbeeld het thema kolonisatie en slavernij door Ronnie Flex verteld, uit perspectief van zijn Surinaamse en Molukse voorouders. Het onderwerp over fashion & lifestyle wordt gegeven door lifestyle YouTuber Jiami. En zo kan je in de Nederlandse versie ook kiezen voor een tour van Mertabi, Teske de Schepper, Rutger Vink of Défano Holwijn. Inmiddels zijn er voor het internationale publiek ook relevante guides toegevoegd. Niemand minder dan NikkieTutorials en Rafael van der Vaart geven een Engelstalige rondleiding.

Snapguide design new

Hoe werkt het

Als je via SnapGuide een thema hebt gekozen, word je via Snapchat video’s langs de kunst geleid en voorzien van leuke en inzichtvolle opdrachten die de creativiteit van de jongeren stimuleren. Op deze manier kunnen zij zich identificeren als makers die content maken in het museum. Alle opdrachten en tours zijn geformuleerd volgens landelijke standaarden en voldoen aan de onderwijseisen. Zo is dit niet alleen een leuk, maar ook een zinvol traject. De antwoorden moeten gecreëerd worden in 10 sec durende Snapchat video’s en worden gedeeld met de docent. Op die manier krijgen de studenten naderhand een naslagwerk om in de klas te bespreken. En wordt er in de klas gelachen om de video’s van elkaar, in plaats van dat er saaie antwoordformulieren worden besproken.

Wouter van der Horst

Rijksmuseum (voormalig)

"Geen andere agency weet de connectie met jongerencultuur zo goed te maken als Maak."

Resultaat

Sinds de lancering van SnapGuide hebben meer dan 7000 leerlingen gebruik gemaakt van de applicatie en is deze gebruikt voor meer dan 12.500 tours. Dit betekent dat de leerlingen meerdere tours hebben gevolgd van verschillende tourguides. Van alle leerlingen heeft ongeveer 25% SnapGuide gebruikt zonder dat zij met school aanwezig waren. Dit resultaat heeft onze verwachtingen overtroffen aangezien we hadden verwacht dat dit percentage rond de 10% zou liggen. Als klap op de vuurpijl wonnen we in 2017 zowel een Lovie als en een Ciclope award voor SnapGuide.

Snap Guide 2
Play
Slider afbeelding 1160x654 3meiden
Slider afbeelding 1160x654 jongens
Slider afbeelding 1160x654 meid
Slider afbeelding 1160x654 meiden