Stedelijk Museum: Blikopeners

Maak samen met de Blikopeners een marketingcampagne

Urenlang staren naar een ander, wat doet dat met een mens? Die vraag staat centraal bij het creatieve onderzoek van de Blikopeners van het Stedelijk Museum. Performance kunstenaar Ulay (1943-2020), één van de grondleggers van performance en body art en pionier in de Polaroid fotografie, was getrouwd met groot performancekunstenaar Marina Abramovic. In een werk dat ze samen maakten, Nightsea Crossing, staren ze urenlang aan een lange tafel in elkaars ogen. Het Stedelijk Museum opent de expositie ‘ULAY WAS HERE’ over deze bijzondere man en vraagt hun interne focusgroep, de Blikopeners, een creatieve vorm te vinden om dit nieuws wereldkundig te maken.

De Blikopeners is een groep artistieke mensen die inspireren om eens met een andere blik naar kunst en creativiteit te kijken. Zo ook de nieuwste tentoonstelling in het Stedelijk Museum. In een aantal workshops die Maak ontwikkelde en begeleidde is daar een campagnefilm uitgekomen, gebaseerd op het werk van Ulay. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan wanneer de reacties op het werk van Ulay varieerden van “waar slaat dit op” tot “deze man is echt vet”. Uiteindelijk is het idee geboren om het werk zelf te ervaren. Ervaren hoe het is om elkaar zo lang aan te staren. Pas dan kan je zeggen of het ergens op slaat of niet, was de gedachte. Met deze poëtische film als resultaat.

Maroeska

Maak

“Het was geweldig om ze te laten geloven in hun eigen idee.”

Maak heeft de Blikopeners begeleid tijdens het creatieve process door een aantal workshops te ontwikkelen die gegeven zijn over een aantal weken. Hierdoor is een unieke co-creatie ontstaan, waarbij de Blikopeners meer gevoel bij de doelgroep hadden dan wie dan ook. Ook dat is new era marketing. De productie van de film hebben wij opgezet, maar de Blikopeners zijn zelf verantwoordelijk voor concept en uitvoering. Chapeau!

Video thumbnail Maak website stedelijk
Play