Opdrachtgever: FunX
Diensten: Strategie, Creatie & Productie
Jaar: 2021
Opdrachtgever: FunX
Diensten: Strategie, Creatie & Productie
Jaar: 2021
Jongeren zijn de toekomst en van essentieel belang voor een vooruitstrevende en eerlijke democratie in Nederland. Daarom kregen wij de vraag vanuit FunX: 'Hoe kunnen we onze doelgroep inspireren en aanmoedigen om te gaan stemmen?'
FunX is een platform met een focus op radio en online content in de urban scene. Hun doelgroep bestaat voornamelijk uit randstedelijke jongeren met een multiculturele achtergrond. Dit is nu ook net een doelgroep die betrokkenheid mist bij de landelijke politiek. Maar hoe komt dat nou?
Het grootste gedeelte van deze jongeren stemt niet omdat ze afstand voelen tussen hen en de politiek. De afstand is zo groot dat het zinloos lijkt om te gaan stemmen. Als je kijkt naar hedendaagse bewegingen in de samenleving, zoals bijvoorbeeld Black Lives Matter, zie je dat er wél motivatie is om gehoord te willen worden en impact te maken op de politieke en publieke agenda. FunX wil de verbinding maken tussen deze twee werelden en zo meer mensen motiveren om naar de stembus te gaan.
Aan ons de taak om campagne uitingen te maken die passen binnen het bestaande concept #zetjestemnietopmute dat bedacht is door het NPO verkiezingen team bestaande uit FunX, BNNVARA, 3FM en specifiek aansluit bij de FunX doelgroep.
In een content serie hebben artiesten, FunX luisteraars en politici individueel gereageerd op probleemstellingen waar de FunX doelgroep mee te maken heeft.
Deze probleemstellingen laten we zien aan de hand van items met een gebruikelijk FunX sausje. Zo ging presentatrice Ouassima langs bij artiesten om het te hebben over lyrics die een raakvlak hebben met de politieke onderwerpen zoals het slavernijverleden en werkgelegenheid, deed radiopresentator Fernando interviews met luisteraars over bijvoorbeeld woningnood en veiligheid op straat. En schitterden FunX gezichten Shaquille en YousToub in korte sketches over pijnlijke topics als institutioneel racisme en schulden.
Deze politici hebben wij niet zomaar geselecteerd. Zij konden allemaal een nieuw perspectief bieden dat aansluit bij de belevingswereld van de FunX luisteraars, zoals ervaring met racisme, Queer zijn, afhankelijk geweest van toeslagen, en zo voort. Op die manier laten we zien dat er wel degelijk representatie in de politiek mogelijk is en het niet allemaal stugge mensen zijn die strak in het pak moeilijke taal uitslaan.
Naast de content serie zijn meer dan 100 mensen van FunX, makers en artiesten die het belangrijk vinden om zich uit te spreken over politieke kwesties en het belang van stemmen gefotografeerd. Zij lieten zien hoe belangrijk het is om te stemmen door op de foto in dikke zwarte letters hun beweegreden te schrijven. Een echt statement dus. Het fisheye effect en de quote representeren het inkleuren van een stemvakje op je stembiljet. Deze timeline take-over vond plaats tijdens de laatste twee dagen voor de verkiezingen. Een laatste push om de twijfelaars over de streep te trekken.
Berksun
Maak
''Inspirerend hoe iedereen vol enthousiasme meewerkte om de regie te nemen over hun toekomst.''
We zouden niet willen beweren dat het helemaal door ons komt maar 80% van de jongeren is gaan stemmen ten opzichte van de 67% in 2017. Daar hebben we een deel aan bij mogen dragen. Hoe tof is dat.